1e prijs en publieksprijs op het SGO-orgelconcours

Citeren

Farmsum, Lohman-orgelAfgelopen zaterdag heb ik de 1e prijs en de publieksprijs op het SGO-orgelconcours in ontvangst mogen nemen. Dit concours werd gehouden op het Lohman-orgel in Farmsum. Het was een prachtige dag, in meerdere opzichten.

Meedoen aan een concours of het geven van een concert is voor mij een manier om een muziekstuk tot in de finesses af te werken. Immers, luisteraars nemen de moeite om de muziek te beluisteren en dan wil ik graag dat de door mij gespeelde muziek zo goed mogelijk voor de de dag komt. Het verschil tussen een concours en een concert is dat er voor een concours ‘andere regels’ gelden, waarover ik later misschien nog eens wat meer zal schrijven. Sowieso is er een vakjury aanwezig die je spel anoniem beoordeelt. Men weet niet wie er speelt en gaat dus alleen af op de gespeelde muziek.

Toen duidelijk was dat het SGO-orgelconcours dit jaar in Farmsum gehouden werd, heb ik me bijna onmiddellijk ingeschreven. Aan het orgel in Farmsum heb ik namelijk mooie herinneringen. Als tiener had ik les van Evert van der Veen, organist in Voorthuizen, het dorpje waar ik woonde. Naast dat ik les van hem had, registreerde ik regelmatig bij hem tijdens concerten. Toen ik een jaar of 14, 15 was stond voor Evert een concert in Farmsum in de agenda. En ik mocht registreren. Farmsum, in mijn tienerbeleving was dat een eind weg, écht ver rijden. Wat gaaf om daar naar toe te gaan. En wat een fantastisch orgel! Niet alleen ik, maar iedereen was enthousiast over dit instrument. Mooie herinneringen, nostalgische herinneringen aan Farmsum dus. Die nostalgie alleen al was voor mij een belangrijke reden om mij in te schrijven voor het concours te Farmsum.

Tijdens het concours heb ik de Variations Sérieuses van Mendelssohn (in een bewerking van Reitze Smits) gespeeld. Een heerlijk stuk dat uitstekend geschikt is voor een concours. Samen met mijn docent Jan Raas hebben we tijdens de lessen de puntjes op de i gezet. Tevens heb ik tijdens de oefentijd in Farmsum behoorlijk wat tijd aan het uitzoeken van registraties besteedt.

Na de eerste voorspeelronde had ik een gemengd gevoel. Het kon beter. Ik haalde niet het niveau dat ik zou moeten kunnen halen. Een aantal foutjes. Nu weet ik dat een concoursjury als het goed is niet het aantal kleine foutjes turft (die meestal vanwege zenuwen gespeeld worden). Men kijkt naar het grote geheel. Het gaat om muzikale volwassenheid, technische beheersing, gevoel voor stijl en uiteraard speelt de eigen smaak van een jury in zeker mate ook een rol. Ik was blij verrast met mijn finaleplek. Na het spelen van de finale had ik opnieuw dat gemengde gevoel. De eerste prijs had ik daarom zeker niet zien aankomen. Gevoelsmatig mocht ik blij zijn met een 2e prijs. Echter, de jury én het publiek besloot anders. Ik mocht zowel de 1e prijs als de publieksprijs in ontvangst nemen. Wat een euforisch gevoel gaf dat!

Maar een concours win je nooit alleen. Credits voor de uitstekende registranten. Als organist is het van belang dat je kunt vertrouwen op de registranten, zodat je op het moment van het concours alleen maar met de muziek bezig hoeft te zijn. Credits voor Jan Raas, mijn orgeldocent. Zijn input is van groot belang geweest voor mijn vertolking van Variations Sérieuses.

Mijn zaterdag en weekend konden niet meer stuk. Inmiddels zijn we een paar dagen verder en is de werkelijkheid van het succes in Farmsum een beetje bij mij geland en ga ik weer over tot het normale leven. Er komt binnenkort weer een ander muziekwerk op de lessenaar. Welke? Dat weet ik nog niet precies. Maar dat er weer gestudeerd gaat worden, dat is zeker.